mandag 14. mai 2012

Oppsummering av våren 2012

Nå har vi hatt foto siden jul, og det nærmer seg slutten. Etter disse månedene med faget, har jeg lært mye som kan komme til nytte senere. Foto er et fag med mye variasjon.
I dette innlegget skal jeg gi en oppsumering av faget. De tre emnene jeg skal skrive om er: Foto, blogging og arbeidsmetoder.












(Tilfeldig, private bilder)


FOTO
I fotofaget har vi jobbet med ulike kamerainstillinger. Jeg kunne endel om dette fra før av, og har derfor ikke lært så mye om dette. Men det har vært greit med en repitisjon. Derimot så har jeg lært hvordan man bruker et fotostudio og reflektor. 
Jeg tror at faget gir utfordringer som kan utfordre alle på sitt egent tilpasset nivå. Både de som har stor kunnskap om foto, og de som har liten kunnskap får utfordringer. Jeg har fått utfordringer når det gjelder å ta bilde med et tema. Når jeg tar foto på fritiden tar jeg somregel bilder av ting som skjer i hverdagen, ikke med et spesielt tema. Jeg er ikke vant til å planlegge bildene mine, det er noe jeg har lært dette halvåret. 


BLOGGING
Jeg blogger privat på denne bloggplatformen, så jeg kunne det meste om hvordan man lager en blogg. Men jeg har lært hvordan blogg kan brukes i sammenheng med undervisning og skole. Man kan blogge på utrulig mange måter. Jeg føler jeg har fått nok utfordringer når det gjelder blogging. Det å blogge på en faglig måte kan være utfordrene. Det har vært en lærerik prosess som jeg føler jeg har fått noe ut av. 


ARBEIDSMETODER
Det som har vært kjekkest med fotofager er den store variasjonen. Vi har både jobbet i klasserommet, ute og på eskursjoner. Det har vært greit å jobbe med blogg. Det er en enklere og mer praktisk måte å gjøre det på. Det er  noe vi ikke ellers gjør i andre fag, så det gjør det ekstra kjekt. Foto faget er et av de mest spennende fagene på skolen på grunn va de anderledes arbeidsmetodene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar